Cart is empty

Leren Slacklinen

Hoe leer je het snelste Slacklinen?

Hoe moet je slacklinen? Lees hier alles over de slackline techniek. Slackline leren is niet lastig, toch vergt het wel wat oefening. Wij hebben voor de slackline beginner een slackline tutorialgemaakt, hierin legt een ervaren slackliner uit hoe je het snelst leert slacklinen. 

Wat voor slackline moet je opzetten?

Er zijn een aantal belangrijke punten m.b.t. de opstelling waar je op moet letten om het slacklinen makkelijk onder de knie te krijgen:

De slackline:

  • Moet kort (ca. 4-6 meter) en strak gespannen worden. Hoe langer, des te meer de slackline beweegt, dus ook hoe moeilijker. Begin daarom de eerste keer met een lijn die korter is dan 8 meter, 4-6 meter is ideaal.
  • De breedte van de slackline is minder belangrijk: een lijn van 5cm kantelt makkelijker en je voelt niet zo goed de randen van de lijn waardoor je niet precies weet waar je staat. Het voordeel is dat je een wat groter oppervlak hebt om op te staan. Bij een lijn van 2.5cm breedte voel je de lijn goed onder je voeten drukken en duwt de lijn zich als het ware in je voeten. Psychologisch is 2,5 cm erg smal. Een breedte van 3,5 cm verenigt de voordelen van zowel de 5 als de 2,5 cm brede lijn en is daarom bij uitstek geschikt voor allround slacklinen.
  • Gebruik boombeschermers. Wanneer je geen officiële boombeschermers hebt, kun je ook oude handdoeken gebruiken. Het is belangrijk dat je wel iets gebruikt, het is namelijk slecht voor de boomschors als je de slackline direct aan de boom bevestigd. Bovendien loop je het risico (als je in een park  bent, zonder boombescherming) om weggestuurd te worden door de parkbeheerder.

Slackline leren Basics door Slacktivity

De eerste stappen:

  • Kijk naar voren en richt je op een punt dat niet beweegt. Probeer niet naar je voeten te kijken.
  • Zet je voeten altijd recht op de lijn, probeer dus niet om zijwaarts te gaan lopen. Zo zijn er het minste 'scheve lijnen' in je lichaam en is balanceren het makkelijkst.
  • Houd je lichaam recht en zak een klein beetje door je knieën. Houd tijdens het lopen steeds dezelfde kniehoek aan.
  • Loop op blote voeten, of met vlakke en dunne zolen over een slackline. Zo voel je beter waar de slackline zich onder je voeten bevindt.
  • Compenseer de bewegingen met je armen; houd ze boven je schouders. Zorg dat je duimen omhoog wijzen. Maak correcties vanuit je ellebogen; zo kun je nog preciezer corrigeren.

 

© 2014 Slacktivity Slacklines. All Rights Reserved.